Doctor Who: Robots of Sherwood

Spoilers
 
Tredje avsnittet för säsongen. Hade jag inte vetat om det innan, så hade jag nog gissat när jag hörde dialogen att Mark Gatiss har skrivit det. (Gatiss gjorde förresten nyss en AMA på reddit, kan vara läsvärd om man gillar Who och Sherlock eller bara Gatiss i allmänhet.)
 
Hur som helst. Avsnittet. Doktorn låter Clara välja destination och protesterar när hon vill besöka Robin Hood i Sherwoodskogen. För Robin Hood är ju bara ett påhitt. Hon får ändå som hon vill, och den förste de möts av när de landat är förstås just Robin Hood. Själva storyn är en twist på sagan/legenden om Robin som vi redan sett/läst/hört i många olika former. Här är det robotar som står för twisten. Inget supernytänkande alltså, och för det mesta var det ganska lätt att lista ut vad som skulle hända. Men jag gillade det! Det kändes som ett mellanting mellan Classic och New Who. Med en lätt referens/återkoppling till Fires of Pompeii, avsnittet där Capaldi var med men inte som Doktorn. 
 
Jag ogillade två saker. Doktorn sprängde (!) en piltavla med sin sonic. Hur? Piltavlan är väl typ... trä, tyg, och färg? Det kändes löjligt. Och sedan var det guldpilen på slutet. Som på något sätt hjälpte ett skepp att lyfta bara genom att vara där. 
 
Ganska mycket död och mörker för ett Who-avsnitt, men förstås mycket humor också. Capaldi börjar kännas riktigt bra som Doktorn. Fast jag saknar ju förstås Matt ändå, och hans fåniga lugg. 
 
Det här blev inte så sammanhängande. 
 
Nu tittar jag på han den andra doktorn istället. Han House, ni vet. 
Dagbok, Doctor Who, TV | Doctor Who, House MD, Jenna Coleman, Mark Gatiss, Matt Smith, Peter Capaldi, Reddit, Robin Hood, Robots of Sherwood | |
Upp