True Blood

Spoilers för TB (t.o.m. säsong 4, avsnitt 2) och Sookie Stackhouse-böckerna. 

Blandade känslor. En del grejer kändes väldigt löjliga, en del hade varit bättre om de inte ändrat alls utan låtit vara som i böckerna. Men jag vet, jag vet. Det är baserat på böckerna, det ska inte vara en filmatisering av dem. 

Det löjligaste av allt måste ha varit Bill i punk-utstyrsel i åttiotalets London... Please. Att han plötsligt var kung kändes inte heller helt häftigt... Jag gillade Sophie Anne, synd att de gjorde sig av med henne. Andy Bellefleurs V-beroende platsar nog också här, var kom det ifrån liksom?

Sen har jag (fortfarande) problem med hur Hot Shot porträtteras. Okej, de var inavlade rednecks i böckerna också, men varför blanda in meth (och nu V) i allting? Mest tycker jag illa om att de applicerade Felton Norris's crazy på alla andra i byn, inklusive Calvin som faktiskt var en (relativt) bra person i böckerna. De tog en misstänksam och tight community i böckerna och gjorde om den till en neddrogad sekt i serien. 

Men det var kul att se Eric och Pam igen, och Nan Flanagan, och Jason som faktiskt verkade ha skärpt till sig ordentligt. 

Tara som lesbisk cagefighter... Nja. Men jag antar att de behövde nån i New Orleans, där händer det en hel del lite längre fram i böckerna, och jag gissar att hon tar med sig Sookies häx-roommate (och Bob) hem därifrån så småningom.

Det hade varit coolt att öppna med Erics amnesia-scen (varför hade han byxor på sig? han skulle ju vara naken!) istället för wtf-älvorna. Kul att få se lite av Claude dock, trots att han verkligen inte ser ut som jag har föreställt mig... 

Och Lafayettes frisyr. Nej.
TV | |
Upp