Den nya Doktorn.

Ja. Jag har varit lite nervig hela helgen och längtat efter stunden då den nya Doktorn skulle avslöjas. Har läst mängder av olika namn i diverse ryktestrådar, mestadels på Reddit. Det namn som poppade upp flest gånger var onekligen Peter Capaldi. Han har varit med i Doctor Who en gång innan, i säsong fyra. The fires of Pompeii, samma avsnitt som Karen Gillan var med i innan hon blev Amy. Jag gillade aldrig hans karaktär, och när han senare dök upp i Torchwood: Children of Earth fick jag ännu mer avsmak för honom eftersom hans karaktär gjorde en hel del vidriga (och svåra) val. 
 
Ganska nyss började jag se serien Skins, där han återigen hade en ganska otrevlig roll som Sids pappa. Mot slutet av deras arc blev hans karaktär mycket mjukare och mer mänsklig, vilket gjorde att jag faktiskt tinade upp lite. Så hemsk var han kanske inte, ändå. 
 
Och jag är så fantastiskt glad att jag faktiskt såg Skins nu, för Capaldi-ryktena var sanna. Det är han som blir den tolfte Doktorn. Trots att jag fortfarande främst ser honom som Frobisher från Torchwood (och blir lite kall bara jag tänker på hans sista scen där) så har Sids pappa gett honom lite pluspoäng i min bok. Han är inte bara den hemske mannen med pistolen längre - han är också den stökige skottske pappan som saknar sin fru. 
 
Det kanske blir svårt att acceptera honom som Doktorn till att börja med, men å andra sidan avskydde jag även Eccleston innan jag började se på Doctor Who, och bara några minuter in i avsnittet Rose så hade han totalt vunnit mitt hjärta. Jag hoppas att 12 lyckas med det lika bra som 9, 10, och 11 gjorde. 
 
För nu är det snart dags att ta farväl av den här fantastiske gummimannen
 
 
och säga välkommen till någon ny.
 
 
 
 
 
P.S.
 
När jag googlade fram de där bilderna upptäckte jag följande:
 
Aftonbladet och Expressen har båda skrivit om detta - Doctor Who i svensk media liksom?! 
 
Capaldis kanske mest kända roll (som jag inte vet något om, bortsett från att han verkar svära mycket) är Malcolm Tucker i The thick of it, där han spelar mot Chris Addison som också är en otrevlig pappa i Skins. Cirkeln är sluten. 
 
D.S.
Dagbok, Doctor Who, TV | Christopher Eccleston, Doctor Who, Karen Gillan, Matt Smith, Peter Capaldi, Skins, The Thick of it, Torchwood | |
#1 - - Mia:

Förändringar är ju så himla jobbiga!

Svar: Jätte! Men förändring är ett ganska viktigt inslag i Doctor Who så det är bara att bita ihop... :)
Josefin

Upp